Forskellen var beskeden, og
alligevel ikke, og oplevelsen var i hvert fald
anderledes, for vejret passede meget bedre til
prøvekørslen af den kraftige version af Jeeps
plug-in hybrid Compass. Og lidt sjovt er det da også
med 240 hestekræfter i alt på de fire trækkende
hjul. Men faceliftet var egentlig årsagen til, på ny
at sætte fokus på Jeeps luksuøse halvelektriske
kraftkarl.
Så, allerførst:
Læs vores
prøvekørsel af 190-hestes udgaven dette forår,
dvs. inden faceliftet. I teknisk forstand er bilerne
ens, i princippet også hvad drivlinen angår. Testen
i foråret gjaldt 190 hestes udgaven, nu havde vi
fokus på versionen med de 240 hestekræfter.
Forskellen på de to er, at det alene er
benzinmotoren, der står for den ekstra styrke.
El-kræfter til
accelerationen
Med en systemeffekt på 190 hk
leverer den kompakte 1,3 liters turbobenziner 130
hk, med 240 hestes system leverer den selvsamme
motor 190 hk. Er det så ikke lidt vel rigelig hårdt
for den lille benzinmaskine, at trække så stor
effekt ud af den? Næppe, for i accelerationsfasen er
belastningen på bagakslen størst og her er det
fortsat en 60-hestes elmotor, der står for den del
af opgaven.
I praksis betyder det, at
benzinmotoren kun undtagelsesvis, netop ved kraftig
acceleration, hvor 100 km/t nås på 7,3 sekunder
kontra 7,9, kommer i nærheden af topeffekten. Det er
formentlig også forklaringen på hvorfor
accelerationstallene er så ens. Elmotoren er nemlig
en kraftfuld sag. 60 hk lyder ikke af meget, men
drejningsmomentet på 250 Nm fra stort set
allerførste omdrejning, er hemmeligheden.
Benzinmotoren kan levere 270 Nm, men gør det først
ved 1850 omdr./min. Det er et pænt lavt
omdrejningstal, men elmotoren yder ikke desto mindre
rigtig meget hvor benzinmotoren har en svaghed.
Mening i enhver forstand
Derved giver en plug-in
hybrid løsning netop for Jeep Compass og i øvrigt
også for Jeep Renegade ekstra meget mening. Det
handler ikke alene om at reducere forureningen, når
man kører meget på el, men også at bruge
elektricitet, netop når firehjulstrækket er mest
meningsfuldt, altså i accelerationen. Så skånes
benzinmotoren og benzinforbruget holdes nede.
I forårets testkørsel var
bilen udstyret med 19” fælge og 235 mm brede 45
procent lavprofildæk. Men dengang var det snevejr og
temperaturerne omkring nul grader – og dækkene var
sommerdæk. Nu var det tørre efterårstemperaturer og
dækdimensionerne de samme – og heldigvis fortsat
sommerdæk. Det gav en meget klare fornemmelse af, at
bilen står udmærket fast gennem kurverne, selv når
man kører lidt frisk (se on-board videoen her på
siden).
Gode allround
køreegenskaber
Den lave profil sikrer en
direkte respons fra underlaget, mens den ret
tilgivne affjedring klarer kørekomforten og sikre
gode off-road egenskaber. Der kan vælges mellem en
række køreindstillinger, man disponerer over
reduktionsgear og en slags spærredifferentiale, der
virker på kardanakslen.
Køreoplevelsen er luksuøs som
det forventes i den kompakte luksusudgave af Jeeps
SUV’er. Og letheden i kraft af de mange kræfter er
en fornøjelse, der råder lidt bod på den manglende
agilitet, der direkte kan henføres til mervægten på
430 kg (i forhold til fx 150-hestes benzinudgaven
uden hybrid).
Meget udstyr
Kørehjælpemidlerne er
standard i den prøvekørte top-udgave ”S”, men
vognbaneassistenten imponerer ikke. Den er alt for
hård og kontant, og kaster på det nærmeste bilen
tilbage i kørebanen, når den får øje på en
vejstribe. Det er ikke godt, men heldigvis kan den
slås fra og ret beset er en vognbaneassistent vel
heller ikke det mest nødvendige i en bil, der egner
sig udmærket til at køre, hvor der ingen vognbane
findes.
Den visuelle del af
faceliftet kan ses lidt udvendigt, men i kabinen
slår det klar igennem. Et nyt elegant, moderne
interiør inklusive nyt instrumentpanel og dets
omgivelser. 10” skærmen med integreret navigation er
klar og tydelig at aflæse, ikke mindst det, som
bakkameraet kan se.
Moderat batteristørrelse
er en fordel
Og S-udstyret omfatter bl.a.
rat-varme, p-sensorer for og bag, el-foldbare
sidespejle, 230 V stik og USB-Type C stik.
Opladningsmuligheden er begrænset til 1-faset 7,2 kW
opladning, men da batterikapaciteten er på 11,4 kWh
tager en fuld opladning omkring 1 time og 45
minutter med de nævnte 7,2 kW.
Den elektriske rækkevidde er
iht. WLTP på 47 km. Computeren beregnede en
EV-rækkevidde (rækkevidde ved elektrisk kørsel) på
42 km ved fuldt opladet batteri og det er ikke helt
ved siden af. Når man benytter E-save indstillingen
holdes batteriniveauet på cirka 35 km og uden tab af
rækkevidde kører man i nabolaget af 14 km/l benzin.
Den prøvekørte Compass 4xe S
er prissat til 390.000 kroner, som er en fornuftig
pris for en sådan bil, men der eksisterer også
attraktive leasingmuligheder for dem, der gerne vil
se udviklingen lidt an, inden de investerer i en
fremtidssikker bil.
Til minde om sin herkomst:
Den ikoniske Willys Jeep.
|